Personalia
Geboren: Rotterdam, 16 oktober 1979
Studie: 3D-vormgeving/mode, Willem de Kooning Academie (Hogeschool Rotterdam)
Functies: consultant, roostermaker, onderwijsondersteuner, projectorganisator, ontwerper
Periode actief: 2001 - heden
Wat is je achtergrond?
Ik ben opgegroeid in Spijkenisse, waar mijn ouders een Chinees restaurant runnen. Later ging ik in Rotterdam wonen, waar ik aan de Willem de Kooning Academie een HBO-studie 3D-vormgeving/mode heb afgerond.
Hoe ben je roostermaker geworden?
Het is nooit in mij opgekomen om roostermaker te worden, omdat ik het beroep simpelweg niet kende. Tijdens mijn studie op de kunstacademie bestond er geen vast rooster. Zoals de meeste mensen dacht ik toen ook: een rooster maak je toch met een druk op de knop?
In 2002 had ik een bijbaan als servicemedewerker bij de Hogeschool Rotterdam en ik hoorde dat er een vacature was voor junior roostermaker. De titel van de functie drong niet eens tot mij door, maar de functieomschrijving sprak mij aan: goede puzzelaar, creatief, communicatief, analytisch denken, oplossingen aandragen, etc. Dat was mij op het lijf geschreven. Na tweeënhalf jaar groeide ik door tot senior roostermaker en ik voelde me in deze functie op mijn plek.
Roostermaker, dat is heel wat anders dan beeldende kunst en vormgeving?
Er zijn meer overeenkomsten tussen een planner en een kunstenaar dan je op het eerste gezicht zou denken. Tijdens het "puzzelen" met roosters heb ik een creatieve blik nodig om de best mogelijke oplossing te vinden, waarbij ik het probleem van verschillende kanten bekijk. En het vergt een zekere mate van improvisatietalent.
Daarnaast blijf ik bezig met culturele projecten en exposities, check hier mijn website!
Hoe lang werk je in het onderwijs?
Anno 2016 ben ik nu 15 jaar werkzaam voor het onderwijs. In 2001 ben ik begonnen bij bureau inschrijvingen & trajectbegeleiding van de Hogeschool Rotterdam.
Waar heb je allemaal gewerkt?
Na mijn entree als roostermaker bij Hogeschool Rotterdam heb ik gewerkt voor de Hogeschool Inholland, het Einstein Lyceum in Hoogvliet, de Hogeschool Leiden en de Haagse Hogeschool. Daarna heb ik gewerkt als consultant voor onder andere de HAN en het Radius College in Breda. Ik ben dus voornamelijk bezig voor het hoger onderwijs, maar ook voor het MBO en het voortgezet onderwijs.
Vertel eens over je werkzaamheden!
Ik ben heel lang gevorderd roostermaker geweest die ook bijdrages leverde aan logistieke onderzoeken en procesverbetering. Daarna heb ik één jaar als consultant bij Buronova gewerkt, die mij door heel Nederland inzette. Denk hierbij aan ziektevervanging, het coachen van roostermakers of het geven van advies in roosterprocessen.
Tegenwoordig is mijn huidige werkgebied hetzelfde, alleen ben ik nu actief als freelancer.
Wat vind je leuk aan de functies roostermaker en consultant in de onderwijslogistiek?
Het is vooral de kick om in het oog van de orkaan binnen het team rust te creëren en je hersenen te laten kraken om een oplossing te bedenken. Een even grote uitdaging vind ik het om de communicatie tussen het management en het uitvoerend personeel uit te lijnen en opnieuw vorm te geven.
Uiteindelijk geeft het een enorme voldoening als de opleiding het curriculum kan laten uitvoeren, docenten en studenten een bruikbaar rooster hebben en tot slot de lokalen efficiënt benut worden.
Ka Yee Li, geïnterviewd door Ellen Smit, 2016